Visles Anne Frankschool

Maandag, 4 juli 2022

foto''s volgen nog.

Maandag 4 juli hadden vismeester arie gramsma en ik rond 09.00 uur een afspraak gemaakt op de Anne Frank school. Wij zouden voor een klas met beperking een visles geven. Toen wij op school kwamen bleek het om 5 leerlingen te gaan. Het viel ons gelijk op dat ze op deze school een lokaal beschikbaar stelde met 1 leerkracht en een stage begeleider om deze leerlingen te begeleiden. Na ons te hebben voorgesteld kon de les aanvangen. Wat er in het water leefde en bloeide. Hoe de vissen aan hun voedsel komen. Wat er voor waterplaten er voor kwamen. Daarna werd de leerlingen gevraagd of ze nog vragen hadden nou dat hebben we geweten. Zoveel vragen hadden we nog niet gehad op een klas met 20 leerlingen. Ook werd het onthaken van vis geleerd. Ook hier waren de leerlingen productief mee bezig.
Rond de lunchtijd werd het theoretisch gedeelte afgesloten. Arie en ik trokken naar de waterkant waar we de hengels in orde maakten. We peilden de dobbers uit en gingen proef vissen. Ik had de made en voer meegenomen. Rond 13.30 kwamen er 3 leerlingen er was er een die niet in orde was. Heb het voer klaar gemaakt zodat hun konden zien hoe je het doet. Daarna werd er gevist. De vangsten vielen tegen
 1 voorn was de vangst. Maar ze konden het geduld opbrengen om tot het einde geconcentreerd te blijven. Rond 15.30 werden de spullen opgeruimd en gingen weer naar de klas terug. Als afsluiting van deze geslaagde dag kregen de leerlingen een hakensteker en een lespakket voor thuis. Arie vroeg of hij voor de volgende keer weer een beroep op ons kon doen. Ik heb ja gezegd

Arie gramsma en Jan Zwaan.