Viswater

Het Aarkanaal

Het Aarkanaal:

Eén van de vele mooie kanalen die Nederland rijk is, is het Aarkanaal. Een prachtig water voor de witvisser. Alle bekende witvissoorten zijn er wel te vangen. De voorn schijnt de meest voorkomende witvis te zijn die vooral in de winter en het voorjaar de te vangen vis is. Ook zijn er mooie grote brasems en blieken te vangen. Op die delen waar het Aarkanaal door dorpen heen loopt, zoals bijvoorbeeld in Ter Aar zelf of waar de oude Rijn en het Aarkanaal bij elkaar komen in Alphen aan de Rijn schijnen grote aantallen vis mogelijk te zijn. Daarbij zijn aantallen van 100 vissen volgens insiders geen uitzondering. Het Aarkanaal is gemiddeld ongeveer 3 meter diep en ongeveer 30 meter breed. Normaal is er geen stroming maar bij veel regen kan het kanaal stromen door enkele gemalen die overvloedig water wegpompen. Het Aarkanaal is dan ook zeer geschikt om met de vaste stok te bevissen maar uiteraard kan er ook met de andere hengelsoorten goed gevist worden. In geval van weinig of geen stroming in het water zijn dobbers zwaarder dan 1,0 gram op de vaste hengel absoluut overbodig. Zo licht en secuur mogelijk als de omstandigheden toelaten is het devies. Kan je met een dobbertje van 0.5 gram een goede drift maken dan hoef je absoluut niet zwaarder. Bij het gericht vissen op de voorn is het juist aan te raden de dobber niet stil op z’n plek te houden. Als je de dobber rustig laat driften over de voerplek levert dat meestal de meeste aanbeten op. Zwaarder op de grond gaan vissen heeft voor de voornvisserij, vooral in het voorjaar, geen zin. Uiteraard kan dat later in het jaar bij het vissen op de brasem geheel anders worden. Wilt u wedstrijden in dit water aanvragen dan dient u in contact te treden met Hengelaarsbond vòòr Leiden en Omstreken. U mag in dit water nachtvissen en vissen met 3 hengels.

Leiderdorp richting de Kaag

Leiderdorp richting de Kaag:

De rechtzijl.

De rechtzijl loopt van de rolpalen tot aan de Kaag. Het is in de zomer een ideale visplek en er kan redelijk wat vis worden gevangen. Vooral in de avonden als het gaat schemeren dan komt de brasem los. Zowel met de vaste stok als met de feeder is er goed te vangen.
De beste resultaten worden geboekt in de maand juli en augustus. De voorn is in september t/m half oktober het beste te vangen. Men mag hier vissen met de VISpas en de kleine VISpas.

Dwarswatering

Dwarswatering:

De Dwarswatering staat in verbinding met de Zijl en de Does. In het voorjaar is het goed vissen hier. Men vangt brasem, voorn, zeelt en roofvis. Het water heeft een diepte van 1,5 m tot 2 meter. In de zomer is het moeilijk vissen omdat het water vol ligt met kruikebladen. Ook is het moeilijk een begaanbaar plekje te vinden i.v.m. rietkragen. Men kan met de winkle picker of de vast stok vissen. Er wordt wel regelmatig gevaren wat niet zo prettig is. U dient in het bezit te zijn van de VISpas van de Hengelaarsbond vôór Leiden en Omstreken.
De Hengelaarsbond is n.l de visrecht hebbende persoon van dit water. Ook mag men hier nachtvissen en met 3 hengels zitten. U dient wel in het bezit te zijn van de stickers.

Klinkenbergerplas

Klinkenbergerplas:

Klinkenbergerplas.

Uitsluitend bestemd voor leden met een VISpas van HSV DE " Leede" en hengelaarsbond Leiden en Omstreken. Deze plas leent zich voor zowel recreatie als visserij. In dit water bevinden zich voorn, brasem en karper, snoek, snoekbaars en baars.  De gemeente Oegstgeest en Teylingen hebben voor de vissers 4 steigers en 1 invalide steiger geplaatst.. Het is verboden om hier te varen. U dient alle gevangen vis weer in dit water terug te zetten. Men mag per dag niet meer als 2 snoekbaarzen en 5 baarzen meenemen en men dient de vissen dan gelijk te doden. Het is verboden te vissen bij rietkragen en het surf en zwemgedeelte.