Kijk en-Doedag groot succes.

Zondag, 27 mei 2018

Zaterdag was het zover. De Leidse Hengelaarsbond organiseerde samen met Hengelsport Leiden, Hengelsporthuis Henk Teunissen en Zuid West Nederland een KIJK en DOEDAG voor de jeugd. Deze dag werd georganiseerd om de jeugd naar buiten te krijgen onder het motto GA TOCH VISSEN.. De opbrengst van deze dag wordt geschonken aan de kankerbestrijding KIKA. Zo hield Hengelsport Leiden een openbare verkoop van tweede hands en nieuwe visspullen. Ze hadden 3 tafels geplaatst. Rond 10.00 uur kwamen de eerste kinderen het clubgebouw binnen met hun ouders. I.V.M de privacywet hebben wij de ouders een toestemmings formulier laten tekenen voor het plaatsen van foto''s op de website. Ook van ZuidWest Nederland was er een delegatie aanwezig. Na de koffie verlieten de ouders de kids. Een paar ouders wilden ons wel helpen aan de waterkant. Wij waren hier echt wel blij mee. We hadden met dit mooie weer toch nog ongeveer 20 kinderen. Nadat de kinderen ook hun drinken hadden opgedronken konden we beginnen. Wij hadden er ook kinderen bij die de viscursus hadden gevolgd, dus die wisten het wel. We gingen tuigjes maken:  toprubber, dobber,loodjes en tot slot het haakje. Rond 11.30 uur had Martijn van Hengelsport Leiden de broodjes klaar gezet met drinken. Nadat de kinderen gegeten hadden konden we naar de waterkant. Daarna leerde wij ze aan de waterkant de hengel optuigen. Na dat we de dobber hadden uit gepeild deden we het aas aan de haak en konden ze vissen. In het begin werd er een visje gevangen maar dat werd steeds minder naarmate er meer werd gevaren. Ondertussen werd de boot gevuld met roofvisser Mario en Han en twee kinderen. Die moesten eerst de reddingsvesten om doen en daarna gingen ze varen en werd hun het roofvissen bijgebracht. Zo kwamen alle kinderen aan de beurt. De vangst viel tegen er werd een snoekbaars gevangen. De kinderen werden tijdens het vissen op ijs getrakteerd. Ook had Zuid West Nederland gezorgd voor rolmaatjes om de gevangen vis te meten. Als afsluiting van deze succesvolle dag kregen alle kinderen van Hengelsport Leiden een compleet hengelsetje. Iedereen heeft het deze dag naar hun zin gehad en wij hopen volgend jaar weer van de partij te zijn.Via deze weg willen wij al onze vrijwilligers bedanken voor hun inzet.