Visles Sint Josephschool

Woensdag, 28 juni 2017

Na de staking van de dag hiervoor kon de visles op tijd beginnen. Onze vismeester van Sportvisserij Nederland met 3 vrijwilligers van Hengelaarsbond voor Leiden en Omstreken, maakte eerst kennis met de juf van groep 7 en daarna met de kids. Als eerste werd er gevraagd of er kinderen bij waren die weleens gevist hadden. Nou dat waren er niet veel. De vismeester toonde beelden van vissen die veel in onze wateren voorkwamen. Daarna legde hij uit hoe de vissen leefde, wat zij aten en waarom planten groei belangrijk is. De vismeester liet ook zien hoe een vis onthaakt dient te worden en weer terug gezet wordt, dus geen leefnet. Een leefnet wordt alleen gebruikt bij wedstrijden. Na alle uitleg trokken de vrijwilligers alvast naar het viswater en maakte alvast het voer klaar en deden de made in doosjes. Toen de kids arriveerde met de juf werd uitgelegd hoe een hengel opgetuigd dient te worden. Het omgaan met made was een groter probleem. De vismeester lag uit hoe belangrijk een made kan zijn voor patiƫnten met een open wond. Daarna nam hij een made in de mond om te laten zien dat een made echt niet vies is. Toen was het tijd dat de hengels opgetuigd diende te worden. Met hulp van de vrijwilligers lukte dat wel. Dobbers werden uit gepeild om de diepte te bepalen. Daarna moesten de leerlingen de made aan de vrijwilliger geven, dit leverde veel problemen op. De vrijwilliger legde een made op de hand van de kinderen om te laten zien dat een made niets doet. De made aan de haak doen deed de vrijwilliger of de vismeester. Toen alle hengels voorzien waren van made kon er gevist worden. Het voer werd bij de dobbers gegooid en nu maar afwachten op een aanbeet. Niet alle kinderen konden een visje verschalken maar die een vis vingen moesten hem proberen te onthaken dit met hulp van vrijwilligers. Na anderhalf uur gevist te hebben was het tijd om te stoppen. De kinderen moesten hun hengels aftuigen. Het dobbertje mochten de leerlingen mee naar huis nemen. Alle kinderen kregen nog een tas met informatie over vissen. De kinderen namen afscheid van de vismeester en de vrijwilligers en gingen naar school. Wij willen Sam's hengelsport bedanken voor de levering van het voer en de made.