Visles Lucas van Leidenschool

Dinsdag, 27 juni 2017

Groep 7 kon zich klaarmaken voor een leuke dag. Helaas leek het er op dat dit geen doorgang kon vinden. De leraren hadden het plan geopperd te gaan staken. Gelukkig werd een compromie gesloten met de bonden dat de lessen om  negen uur weer zouden beginnen.
De vismeester van Sportvisserij Nederland die hierover ingelicht was arriveerde rond half tien. Hij zou de jeugd bekend maken met het fenomeen vissen. Hij toonde beelden en gaf uitleg hoe de vissen leefde, wat voor soort vissen er in onze wateren rond zwemmen. Ook belangrijk hoe om te gaan met gevangen vis en het onthaken hiervan. Dit alles wordt na deze les in de praktijk gebracht. 5 vrijwilligers van de Hengelaarsbond voor Leiden en Omstreken hadden zich aangemeld om de vismeester te assisteren. 25 enthousiaste kinderen togen naar de waterkant. De hengels hadden de vrijwilligers al opgetuigd door het op onthoud deze ochtend. Er werd gevist in de Witte Singel. Er wordt geleerd hoe een made op de haak wordt gezet. Het peilen van de waterdiepte en het voeren wat ook belangrijk is. De vissen lieten zich de made goed smaken, dit was te zien aan de vangsten. Na anderhalf uur was het afgelopen en gingen de kinderen terug naar school. Ze kregen een hakensteker en een dobber mee naar huis. Wij hopen dat de kinderen van deze les iets hebben opgestoken en dit in de praktijk tot uiting brengen. Wij willen onze sponsor Sam's Hengelsport bedanken voor het leveren van de made en het voer.